هلدینگ تولید نیروی برق مرکزی، مالک نیروگاه بخار بعثت تهران، در راستای اتوماسیون پایش مخازن مواد شیمیایی این نیروگاه، از راهکارهای پیشرفته و مبتنی بر IT  و IOT شرکت پگاه آفتاب بهره‌برداری می‌نماید. در این پروژه علاوه بر راهکار نرم‌افزاری، تامین، نصب و اجرای تجهیزات پروژه نیز برعهده پگاه آفتاب است.

در این پروژه‌ بجای استفاده از تجهیزات سطح‌سنج خارجی که هم قیمت بسیار بالایی را به چنین پروژه‌هایی تحمیل می‌کند و هم نگهداشت آنها با معضلات بسیاری همراه است، از محصولات طراحی و ساخته شده شرکت پگاه آفتاب استفاده می‌شود.

از مهمترین تجهیزاتی که برای این حوزه توسط پگاه آفتاب طراحی و ساخته شده است می‌توان به «سطح سنج لیزری» اشاره نمود. این حس‌گرها، که از فناوری پیشرفته‌ای برخوردارند با کیفیت مطلوب و در عین حال قیمت بسیار مناسب توسط پگاه آفتاب به صنعت ارایه شده است.

بنابراین با استفاده از این راهکار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، اتوماسیون پایش انواع مخازن بصورت کاملا اقتصادی و اثربخش قابل پیاده‌سازی است.

 

تحویل سطح‌سنج لیزری پگاه آفتاب به نیروگاه بعثت

تحویل سطح‌سنج لیزری پگاه آفتاب به نیروگاه بعثت

 

حس‌گرهای لیزری سطح‌سنج و فاصله‌سنج پاداس که توسط واحد اتوماسیون صنعتی پگاه آفتاب طراحی و تولید شده است، با بهره‌گیری از فناوری لیزر، قادر به اندازه‌گیری سطح سیالات با دقت بالا و در شرایط مختلف محیطی است. این حس‌گرها با استفاده از تحلیل انعکاس پرتوی لیزر، فاصله سطح مواد را با دقت میلی‌متری اندازه‌گیری کرده و داده‌های دقیق و قابل اطمینانی را به سیستم‌های کنترل و پایش ارسال می‌کنند. همچنین سایر اطلاعات موثر در پردازش موجودی مانند دما و چگالی سیال نیز در کنار این اطلاعات اطلاعات لازم جهت پایش، سطح و موجودی را بصورت یکپارچه و به‌لحظه ممکن می‌سازد.

سنسورهای سطح سنج لیزری ساخته شده توسط پگاه آفتاب دارای تاییدیه و گواهینامه دقت از آزمایشگاه اپتیک جهاد دانشگاهی صنعتی شریف هستند و فرایند صحه‌گذاری مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی در آن‌ها پشت سر گذاشته شده است.

پایش مخازن سیالات، از جمله مواد شیمیایی و سوخت در سازمان‌های صنعتی و به‌ویژه در نیروگاه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. تداوم تولید و قابلیت اطمینان آن وابسته به تامین به موقع این مواد شیمیایی و سوخت است. لزوم نظارت و مدیریت مستمر بر تامین و مصرف این مواد با توجه به حساسیت مراجع ذی‌صلاح مخصوصا درباره سوخت، اهمیت پایش آنلاین و اتوماسیون‌شده سطح و موجودی مخازن را بیش از پیش آشکار می‌سازد. راهکار پایش مخازن پگاه آفتاب با تلفیقی از فناوری‌های IT  و IoT راه‌حلی جامع، کارا و مقرون بصرفه برای این حوزه می‌باشد.

 

سطح‌سنج لیزری پاداس  - محصول پگاه آفتاب

سطح‌سنج لیزری پاداس – محصول پگاه آفتاب

 

تحویل و نصب این تجهیزات در نیروگاه بعثت بعنوان بخشی از مراحل اجرای پروژه با حضور نمایندگان طرفین صورت پذیرفت. آقایان سید مجتبی میر‌عابدینی، معاون تعمیرات و محمد نجاتی، مدیر برنامه‌ریزی از نیروگاه بعثت و آقای کوروش جباری، مدیر اتوماسیون صنعتی و خانم عاطفه ابراهیمی، سرپرست فروش از پگاه آفتاب در این مراسم حضور داشتند.

در ادامه و پس از نصب و راه‌اندازی سامانه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، داده‌های قرائت شده توسط این حس‌گرها به سامانه‌ پایش آنلاین منتقل شده و علاوه بر ذخیره‌سازی داده‌های خام و پردازش‌‌شده در پایگاه داده، بااستفاده از داشبوردهای گرافیکی با نرخ‌ تازه‌سازی آنی، تجسم‌بخشی داده‌ها در اختیار کلیه کاربران با دسترسی مجاز قرار داده می‌شود.

این راهکار که بخشی از راهکار اتوماسیون صنعتی پگاه آفتاب است، به بهبود کنترل و مدیریت فرایند‌های نیروگاه بعثت کمک شایانی خواهد کرد و انتظار می‌رود که بهره‌وری و ایمنی این نیروگاه را افزایش دهد.

نیروگاه بعثت تهران بیش از یک دهه است که از ماژول‌های ERP نیروگاهی پگاه آفتاب برای مدیریت و بهینه‌سازی فرایندهای خود بهره‌برداری می‌کند. این سامانه‌ٔ یکپارچه نرم‌افزاری، کنترل متمرکز و نظارت مؤثر بر جنبه‌های مختلف عملیاتی، از جمله مدیریت دارایی‌های فیزیکی، برنامه‌ریزی قطعات یدکی و مواد مصرفی، مدیریت زنجیره تامین کالا و خدمات، مدیریت مالی، اداری و منابع انسانی و … را بصورت کاملا یکپارچه امکان‌پذیر ساخته‌ است.

بهره‌برداری از ERP نیروگاهی در این نیروگاه به کاهش اتلاف منابع، بهبود هماهنگی میان بخش‌های مختلف و ارتقاء کیفیت تصمیم‌گیری‌های مدیریتی کمک کرده است. تجربه موفق  ERP پگاه آفتاب در نیروگاه بعثت، مسیر را برای پیاده‌سازی فناوری‌ پیشرفته‌‌ سامانه‌های پایش مخازن هموار کرده است.


نظر بدهید

1500 کاراکتر باقیمانده

تعداد نظرات0

خبرنامه پگاه آفتاب

برای دریافت جدیدترین مقالات و مطالب پایگاه دانش پگاه آفتاب ایمیل خود را وارد کنید.